Muuseumitundide sari – lasteaed ja põhikooli I aste

Lasteaed ja põhikooli I aste

LOSSIKOOL

Muuseumitundides on õpetajateks kaunites kleitides lahked lossidaamid ning klassiruumideks muuseumisaalid. Lossikoolis järgneb mängulisele muuseumitunnile  loominguline ülesanne, mis aitab kinnistada kunstisaalides õpitut. Lossikooli sari koosneb vähemalt viiest muuseumitunnist, mida õpetaja saab õppeaasta algul omal valikul kokku panna. Programmi saab koostada nii Kadrioru kunstimuuseumi kui Mikkeli muuseumitundidest. Eesti Kunstimuuseumi kogemus kinnitab – sarjatundide kasu lapse arengule on üksiktundidest oluliselt suurem.

Muuseumitundide pikkus on 60–90 minutit.

Lossikooli muuseumitundide sari (näidisena)

September

MUUSEUMI KÖÖGIPOOL (Kadrioru kunstimuuseumis)

Seikluslik ringkäik avab muuseumi saladusi ja varjatud pooli. Uurime just neid muuseumi külgi, mis tavaliselt jäävad külastajal nägemata. Vanad kunstiteosed on keskkonna suhtes valivad. Räägime sellestki, mida kõike tehakse, et kunstiteostel oleks muuseumis võimalikult hea olla. Vaatame, mida on ligi 300 aasta vanuses lossis muudetud, et see saaks olla kunstimuuseum ning millega peab arvestama, kui kunstiteoseid välja pannakse. Lisaks käime ruumides, mis oma eripära tõttu ei sobi näituste jaoks ja mis on tavakülastaja jaoks hoopis suletud.

Oktoober

KADRIORU LOSSI LUGU (Kadrioru kunstimuuseumis)

Tutvume mängulisel viisil Kadrioru lossi arhitektuuri, hoone rajajate ja siin viibinud elanikega. Samaaegselt uurime kunagiste elanikega seotud kunstiteoseid ja ajastut, mida loss kõige paremini iseloomustab. Kunagine Vene tsaar Peeter I suveresidents on imepärane koht, milles peituvad lood hakkavad end lastele tunni käigus justkui ise jutustama. Näiteks peasaali laemaalist saame tervikliku ülevaate sealseteks tegelasteks kehastudes. Terve tunni vältel on tähtis roll õpilaste kujutlusvõimel, mida täiendame teada-tuntud tõdede ja lugudega.

November

KEERUKUJU (Kadrioru kunstimuuseumis)

Kadrioru kunstimuuseumis olevaid skulptuure on kõige parem vaadata läbi rollimängude. Nii paneme kujud liikuma ja Veenus saab endale isegi käed, värvi ja iseloomu. Uurime millistest materjalidest ja kuidas on skulptuurid tehtud, mis võiks olla nende sees ning miks mõni teos on pandud postamendi otsa ja teine asub hoopis lae all.  Koos mängime uutmoodi „Keerukuju”, kus loosi teel muudetakse end erinevateks kujudeks. Mängu tulevad näiteks vallatu ahvipärdik, odakandja ja hiiliv panter.

Detsember

JÕULUD MEELEL (Kadrioru kunstimuuseumis)

Detsember on laste jaoks kauaoodatud kuu, kuna siis on kõikide meelel jõulud. Jõulumeeleolu toob kõigile häid ja ilusaid tundeid. Mälestused tulevad hingele lähemale läbi lõhnade, maitsete, esemete ja helide. Jõulude ootuses liigume maalide keskel läbi viie erineva meele. Reisime Madalmaadesse, kus me üksnes ei vaata kunstiteoseid, vaid tajume lugusid ning seal toimuvat kompimise, kuulmise, haistmise ja isegi maitsmise abil. Loome Madalmaade kunsti keskel päris oma jõululoo.

Jaanuar

MUUSEUMIJOOGA (Kadrioru kunstimuuseumis)

Jooga muuseumis võib esialgu kõlada pööraselt, aga tegelikult leiab mitu tasakaalukat punkti, kuidas jooga ja muuseum omavahel ühe terviku moodustavad. Muuseumijooga eesmärk on kunsti keskel leida hetk iseendale, keskenduda kunstiteostele ja vaadata maailma kõige ilusama teose sisse. Lossi kaunis keskkond ja loomulik valgus soodustavad positiivse energia tekkimist.

Muuseumitundi tulles on soovitav panna selga mugavad ja liikumisvabadust toetavad riided. Võtke kaasa vahetusjalanõud.

Veebruar

KUNSTIKOGUJA SALAMAAILM (Mikkeli muuseumi püsiekspositsioonis)

Tutvume Johannes Mikkeli kunstikoguga, mis kannab omamoodi lugu ja kaalukat väärtust. Uurime, kuidas teosed kollektsionääri juurde jõudsid. Üks viis oli soetada teosed endale oksjonitelt ja seetõttu korraldame päris omamoodi kunstioksjoni, kus saame enda müügioskused proovile panna. Võimalus on katsetada, kui väärtuslikuks ja oluliseks suudame ühe kunstiteose rääkida.

Märts

LINNUKE KIRJAS (Kadrioru kunstimuuseumis)

Kadrioru kunstimuuseumi püsiekspositsioonis

Igapäevane kiirustamine ja olmemüra ei lase meil märgata enda ümber olevaid looduslikke helisid ja leida linnapildis elavaid tiivulisi sulelisi. Lossis ringi käies otsime  kunstiteostel olevaid linde. Ühtlasi suuname tähelepanu lindude välistunnustele ja elupaikadele ning muidugi sellele, kuidas kunstnikud on neid kujutanud. Võtame aja maha ja kuulame linnulaulu. Lindude laulud on väga erinevad ja ühiselt suudame linnulaulu kindlasti ka sõnadesse panna. Kui lastega parki või metsa jalutama ei jõua, siis kunstimuuseumi tunnis saab linnukese kirja.

Aprill

NAERATA OMETI! (Kadrioru kunstimuuseumis)

Lossis leidub sadu naeratusi, mis on malbed, viisakad, kerged või kaunid, kuid ühelgi maalil pole näha säravaid hambaid. Miks on kaunite vürstinnade naeratused peidetud ja keisril varjatud muie? Räägime, kuidas hoolitseti vanasti oma hammaste tervise eest ja võrdleme seda tänapäeva laste teadmistega suuhügieenist. Muuseumitund on valminud koostöös Suukooliga.

Mai

VALGE KULD! (Mikkeli muuseumi uuel näitusel)

Uuel näitusel tutvume materjaliga, mis omal ajal tunnistati kõige suuremaks imeks kõigi maailmaimede seas. See oli portselan, mida vanasti kallihinnalisuse pärast ka ,,valgeks kullaks“ nimetati. Õrna ja hinnalise materjali, selle värvikeele ning sümbolitega tutvumiseks tuleb minna kaugesse ajalukku. Me ei reisi üksnes erinevate riikide vahel, vaid võtame ette pika ja põneva ajarännaku.