fbpx

Otsing

Portreed – valitsejast narrini 23.04.2021 – 28.11.2021

Kadrioru kunstimuuseum
Hind osalejale
5 €

Muuseumitunni eest tasumine arvega või kassas. Sarja tellijale soodustused.

Anthony van Dyck. Oranje Willemi portree. U 1631. Õli, lõuend. The Phoebus Foundation, Antwerpen
Anthony van Dyck. Oranje Willemi portree. U 1631. Õli, lõuend. The Phoebus Foundation, Antwerpen
I kooliaste
Lasteaed
Muuseumitund

Portreed – valitsejast narrini

Näitusel Memlingist Rubensini. Flandria kuldne ajastu

See tund viib meid 400–500 aasta tagustesse Madalmaadesse, Flandria kunsti kuldaega. Portreede kaudu kohtume nii valitseja kui ka narriga, õpetlastest ja muudest tegelastest rääkimata.

Õpime märkama portreedel olevaid detaile, mis võivad kujutatud isiku kohta nii mõndagi jutustada, samuti saame aimu tolleaegsete inimeste eluolust. Ise raami sisse astudes ja portreedeks kehastudes saavad lastele mängeldes selgeks mõisted täisfiguur, poolfiguur, kaksikportree, grupiportree, autoportree jt. Tunni lõpetuseks joonistame autoportreid, mida täiendame tähenduslike väljalõigatud detailidega.

Märksõnad: portree, inimese kujutamine, vana aja inimesed, Madalmaade kunst, maal, skulptuur, Euroopa kultuuripärand, kunstialane sõnavara

Tunni läbimisel õpilane:

  • Teab mõisteid täisfiguur, poolfiguur, paarisportree, kaksikportree, grupiportree, autoportree
  • Märkab portreedel olevaid tähenduslikke esemeid ja detaile ning oskab neid tõlgendada
  • Kirjeldab vaadeldud portreede näitel eri seisusi ja elualade esindajaid
  • Avaldab arvamust ja arutleb, millised esemed sobiksid tutvustama tänapäeva inimesi
  • Loob autoportree ja täiendab seda tähenduslike detailidega

Soovitused eel- ja järeltegevusteks

„Kes nad on?“

  • Vaadake muuseumitunni tutvustuse juures olevat pildigaleriid ja arutlege järgmiste küsimuste üle: kes need inimesed võiksid olla? Millisest ajast nad võiksid pärit olla? Kus nad võiksid elada, millega tegeleda?

„Arva, keda ma mõtlen“

  • Kasutage muuseumitunnis valminud joonistatud portreesid. Portreed pannakse seinale, lauale, või põrandale nii, et need on kõigile mängijatele hästi nähtavad. Üks mängija valib mõttes ühe töödest välja, aga ei ütle teistele, millise. Teiste ülesanne on jah-ei-küsimuste abil välja selgitada, milline pilt välja valiti. Näiteks: „Kas sellel portreel on heledad juuksed?“, „Kas see portree on täisfiguur?“, „Kas sellel inimesel on punane müts?“ jne.

„Paarisportree“

  • Tuletage meelde, mis on paarisportree. Portreepaare maaliti tihti abikaasadest, aga ka õdedest-vendadest või muul moel omavahel seotud inimestest. Arutlege, keda võiks laps oma autoportree paarikul kujutada (näiteks oma õde või venda, ema või isa, parimat sõpra) ning millised esemed või taust võiksid kujutatavat isikut iseloomustada.

Võimalusel võite muuseumi kodulehelt välja printida kuldraamiga töölehe ning iga laps joonistab oma muuseumitunnis valminud autoportreele paariku.